Skip to main content

Tisková zpráva: Některé e-shopy ignorují práva spotřebitelů, v občanské poradně vám pomohou zjednat nápravu

V e-shopu si koupila značkový telefon, u kterého se zanedlouho objevila vada. Prodáván byl jako nový, pouze rozbalený a mírně opotřebovaný. Autorizovaný servis provedl diagnostiku se závěrem, že telefon rozhodně není nový, má poškozenou základní desku a v podstatě jej nelze opravit, o čemž prodávající nejspíš musel vědět. Jak dál postupovat? Poškozená si nebyla jista, a proto se obrátila na jednu z občanských poraden, které se mimo jiné zaměřují i na práva spotřebitelů. Problémů, které spotřebitelé řeší při nákupu v e-shopech, přitom v posledním roce, kdy rostl zájme o tento způsob nákupu, rychle přibývá.

Zdaleka přitom nejde jen o podvodné e-shopy, které z lidí vylákají peníze, aniž by vůbec něco poslaly. „To je potom samozřejmě spíše věcí policie“, upozorňuje Hynek Kalvoda z Asociace občanských poraden. „Naše poradny mohou pomoci v okamžiku, kdy kupující řeší reklamaci nebo chce z nějakého důvodu odstoupit od smlouvy. Celá řada e-shopů, které jinak fungují korektně, v takových případech zkoušejí různé výmluvy nebo jednoduše ignorují své povinnosti. Vychází přitom z toho, že většina lidí nezná svá práva. A právě tak tomu bylo i v uvedeném případě“, dodává Kalvoda.

Na základě toho, že zboží mělo vadu a neodpovídalo tomu, jak jej prodávající popsal, Občanská poradna klientce pomohla sepsat odstoupení od smlouvy. Provozovatel e-shopu jej však neakceptoval a peníze odmítl vrátit. Pomohla až další výzva, v níž klientka sdělila prodávajícímu, že nechá udělat znalecký posudek a současně podává podnět na ČOI k prověření nekalých a nezákonných praktik. „Je zjevné, že provozovatel reklamaci uznal v okamžiku, kdy pochopil, že poškozená zná svá práva a hodlá se je bránit, říká Kalvoda a dodává: „Bohužel řada zákazníků takto důsledná není.“

Pro internetové nákupy platí zvýšení ochrana spotřebitele, ani sebelepší zákony ale podle Kalvody nepomohou, když spotřebitel svá práva nevymáhá. „V občanských poradnách máme proškolené pracovníky, kteří pomáhají nejen radou, ale též prakticky. S klientem si sedneme a sepíšeme dopis prodejci, sepíšeme i podnět ke kontrolnímu orgánu nebo předžalobní výzvu“, vysvětluje činnost občanských poraden Kalvoda. „Když provozovatel e-shopu uvidí odkaz na příslušné paragrafy, pochopí, že nemá smysl se dále vykrucovat. Na nějaké další spory pak většinou ani nedojde“, uzavírá zkušenosti z jejich poraden Kalvoda.

 29. 6. 2021

Kontakt:

Hynek Kalvoda
Asociace občanských poraden, z.s.
Mob.: 777 257 568
E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Web: www.obcanskeporadny.cz

 

Projekt „spotřebitelské poradenství“ byl spolufinancován v rámci dotačního programu 1 Poskytování spotřebitelských poradenských a informačních služeb široké spotřebitelské veřejnosti s důrazem na seniory a další zvlášť zranitelné spotřebitele, prezentace zkušeností a dosažených výsledků v oblasti poradenství (s výjimkou dluhové problematiky), poskytnutý Ministerstvem Průmyslu a Obchodu ČR.