Úvod > O nás > Tiskové zprávy

Tiskové zprávy

Problematika spotřebitelství je stále aktuální  a v době před vánočními svátky se zvyšuje počet klientů, kteří se s nekalými prodejci setkávají. V předvánočním čase jsou lidé pod silným vlivem emocí, chtějí si připravit hezké Vánoce a nakoupit dárky pro své příbuzné. Na vyjmenované věci jsou ochotni se zadlužit a to více než v jiném období v průběhu roku. Toho využívají také bankovní i nebankovní společnosti, které pak spotřebitele lákají na lepší podmínky k získání finančních prostředků prostřednictvím úvěru.

Rozhovor s paní ministryní Marksovou proběhl v létě tohoto roku v příjemné atmosféře. Dotazy se týkaly názorů paní ministryně na postavení sociálních pracovníků a roli sociální práce ve společnosti i na změny, které se dotknou sociálních pracovníků či jejich rozvoje.

V poslední době se exekutoři dostávají stále pod větší tlak veřejnosti, médií i orgánů státní správy. To, že zvýšená kontrola nad výkonem exekučního řízení je opodstatněná, dokládá i praxe v občanských poradnách z poslední doby. Některé nešvary stále přetrvávají navzdory několika novelám exekučního i občanského soudního řádu. V mnoha případech se jedná pouze o nevhodnou aplikaci současné právní úpravy, v jiných případech by bylo vhodné stávající legislativu upravit.

Dne 24.6. 2016 navštívila na pozvání předsedy výboru Asociace občanských poraden (AOP) Hynka Kalvody paní ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová Občanskou poradnu Brno (OP Brno), členskou organizaci AOP. Po úvodním představení se všech zúčastněných, ředitel OP Brno David Oplatek stručně představil práci této organizace, kterou za rok 2015 navštívilo 2418 klientů s 4306 dotazy. Nejvíce dotazů v této poradně se pak týkalo občanského soudního řízení a jeho alternativ, občanskoprávních vztahů, problematiky rodiny a mezilidských vztahů, bydlení.

unspecified

Projekt Spotřebitelské poradenství probíhá za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu i v roce 2016. Do projektu je zapojeno celkem 21 poraden, které prostřednictvím svých odborně vyškolených poradců pomáhají občanům řešit problémy spojené se spotřebitelstvím.

Konference k dvacátému výročí občanských poraden v ČR, která se uskuteční 8. 6. 2016 od 14:00 v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR (místnost 205) pod záštitou ministryně práce a sociálních věcí Mgr. Michaely Marksové a předsedy výboru pro sociální politiku PSP Miroslava Zavadila.

Nezbytné je dnes vzdělávání jak běžných občanů ve finanční gramotnosti, tak sociálních pracovníků v dluhovém poradenství, které funguje jako prevence předlužení.

Půjčky, úvěry, exekuce, soudy, tyto pojmy se v posledních letech staly každodenní realitou, prezentovanou jak ve veřejných sdělovacích prostředcích a nových médiích, tak v praxi dluhového poradenství. Z problematiky zadlužení určitých skupin české společnosti, se plíživě stal fenomén předlužení velké části lidí, které by sociologové řadili do střední třídy. 

Po mediální pozornosti upřené na nekalé a agresivní praktiky  předváděcích akcí lze v občanských poradnách pozorovat, že v praxi ubylo dotazů dotýkajících se této problematiky. Mgr. Tereza Wiltschová,  sociální pracovník Občanské poradny  Nový   Jičín zmiňuje, že velkým nešvarem  však zůstává, i přes zákazy většiny obcí, podomní prodej, a to zejména  sdružených dodávek energií. Stále je běžnou praxí, že se příchozí  obchodní zástupci představují pod různými záminkami, aby pak mohli  nabídnout zcela výhodné dodávky elektřiny a plynu.

„Bílá vrána je ten, kdo se přijde poradit dříve, než se zadluží“, říká Kristýna Schreilová z Občanské poradny Remedium a doplňuje: „My už většinou ani nehasíme požár, ale spíš jen rozhrabáváme popel.“ I přesto ale z jejích úst nakonec zaznělo několik příběhů s dobrým koncem. Problémy s předlužením byly tématem konference, kterou pod záštitou náměstka pražské primátorky Petra Dolínka  a předsedy Výboru pro výchovu a vzdělávání ZHMP Patrika Nachera ve velké zasedací síni pražského Magistrátu dnes uspořádaly Asociace sociálního poradenství (ASP) a Asociace poraden pro osoby se zdravotním postižením (APZP) za podpory Asociace občanských poraden (AOP).

„Když k nám do Občanské poradny v Třebíči dorazil, vypadal jako beznadějný případ. Neměl práci ani vzdělání, a přestože mladý muž, mluvil o tom, že by rád pracoval s dětmi. Po dlouhém pohovoru a zvážení všech pro a proti jsme ho doporučili na výpomoc  v Třebíčském mateřském centru.  Pracuje tam dodnes a doplňuje si i školu“, říká Hana Chaloupková o jednom z řady klientů, kterým se v třebíčské občanské poradně podařilo pomoci.

© 2010 Asociace občanských poraden . aop@obcanskeporadny.cz