Proseniorské aktivity

Přihlášení poradny

Podporují nás

csob_rlogo PS 2017 zakladni verze na cervenou praha  esf mpo mpsv intel logoskodaNEDEJTE SE logo     ferona-logo

 

Úvod > O nás > Tiskové zprávy > Na co si by si měl dávat spotřebitel před Vánoci pozor?

Na co si by si měl dávat spotřebitel před Vánoci pozor?

Problematika spotřebitelství je stále aktuální  a v době před vánočními svátky se zvyšuje počet klientů, kteří se s nekalými prodejci setkávají. V předvánočním čase jsou lidé pod silným vlivem emocí, chtějí si připravit hezké Vánoce a nakoupit dárky pro své příbuzné. Na vyjmenované věci jsou ochotni se zadlužit a to více než v jiném období v průběhu roku. Toho využívají také bankovní i nebankovní společnosti, které pak spotřebitele lákají na lepší podmínky k získání finančních prostředků prostřednictvím úvěru.

 

Vedoucí občanské poradny Karviná Yveta Kuczerová dodává, že jsou však tyto výhody často jen na určitou dobu – odklad splátek na tři měsíce, nižší úrok po stanovenou dobu, bezúročné období na pár měsíců. Vzhledem k tomu, že úvěry jsou sjednány na minimálně 12 měsíců, nabízené výhody uplynou, aniž by se využily a uživatelům zůstanou akorát vysoké splátky.

Důležité je proto porovnat podmínky poskytování úvěrů několika společností, poradit se s rodinou či finančním poradcem a dále pečlivě zvážit za jakých podmínek si půjčit a především kolik se vlastně za celé období za půjčku zaplatí a zda se to vůbec vyplatí.

V souvislosti s nákupem dárků je dále nutné zmínit, jaké jsou podmínky vrácení zboží - zejména rozdíl mezi nákupem přes internet a nákupem v kamenných prodejnách. Jak udávají občanští poradci z OP Brno, spotřebitelé se někdy domnívají, že lhůta 14 dnů na vrácení zboží bez udání důvodů se vztahuje i na nákupy v kamenných prodejnách, avšak tam je možné zboží vrátit jen v případě, že to prodejce nabízí jako určitou výhodu při nákupu v jeho prodejně, a má to proto ve svých obchodních podmínkách či na účtence. Spotřebitel by se měl proto vždy před nákupem zboží na podmínky vrácení zboží informovat.

Pokud spotřebitel nakupuje dárky přes internet, neméně důležitou radou je, že by si měl při výběru zboží či služby vybírat ověřené internetové obchody a přečíst si reference a ohlasy od jiných spotřebitelů, kteří již v dané prodejně nakupovali či využili jejich služeb.

A co doporučit? I v této hektické době si v klidu sednout a pročíst si smlouvu  celou – celou tedy včetně všech podmínek a nespolehnout se pouze na sdělené ústní informace. Nejdůležitější je zvážit, zda je nutné řešit vánoční dárky úvěrem. Pokud člověk dojde k rozhodnutí, že ano, doporučuji sestavit osobní/rodinný rozpočet, aby bylo jasné, že ona splátka nebude problém.  

Projekt Spotřebitelské poradenství je dotován Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky. Do projektu se zapojilo 21 poraden, které poskytují občanům informace ohledně spotřebitelské problematiky. Seznam poraden naleznete zde: http://www.obcanskeporadny.cz/spotrebitelske-poradenstvi/

 

jjjjj

 

© 2010 Asociace občanských poraden . aop@obcanskeporadny.cz