Vánoce s rozumem

Tak jako každým rokem nás v  předvánočním čase čeká mnoho krásného, ale zároveň je to období velmi náročné, jelikož je na nás jako na spotřebitele vyvíjen velký tlak.  Především ze strany prodejců, kteří se nás pokouší nalákat ke koupi zboží, které často vůbec nepotřebujeme. 

Toto potvrzuje i  vedoucí Občanské poradny Havlíčkův Brod Vendula Prokšová, která klientům doporučuje, aby se před koupí dárků pro své blízké na chvíli zastavili a zkusili si spočítat, jak dlouho by museli pracovat než by vydělali částku, kterou za dárek zaplatí. Zvláště v případech, kdy na koupi potřebujeme půjčku, je na místě zvážit, zda je takový nákup skutečně nezbytný.

 

Řada vánočních nákupů probíhá v posledních letech především na internetu, kde lze zpravidla vždy zadat platbu online platební kartou. Tímto způsobem lidé  ztrácí přehled o stavu svých prostředků na účtu. Některé účty jsou navíc nastaveny jako kontokorent a lidé mají možnost nakupovat tzv. do mínusu svých disponibilních prostředků. Neuvědomují si, že tento stav  musí dříve nebo později vyrovnat, aby nebyli postiženi výraznou  sankcí za prodlení ve splácení. Povánoční šok tedy může přijít velmi záhy společně s výpisem či nahlédnutím do internetového bankovnictví. Ideální je, pokud klienti znají stavy svých účtů a výši disponibilní částky, díky čemuž mají  své finance více pod kontrolou.

Nákupy přes internet má v oblibě stále více a více lidí, protože nabízí úsporu peněz i možnost, jak se vyhnout únavnému běhání po obchodech. Dle průzkumu využívá internetové nakupování 9 z 10 spotřebitelů. Spotřebitel by měl být však obezřetný a dodržovat několik základních rad.

Číst si recenze- Před koupí výrobku je dobré si přečíst recenzi na daný obchod, abychom zjistili, zda s ním nemají zákazníci ve většině případů špatné zkušenosti např. dlouhá dodací lhůta, neodpovídající popis zboží atd. Proto poradny klientům radí, aby nakupovali pouze na e-shopech, kde si mohou přečíst právě tyto recenze a doporučení předchozích zákazníků. Podezřelá může být i hodně nízká cena výrobku či vysoký počet negativních a  nízký počet jakýchkoli hodnocení. Vyhněte se také anonymním obchodům, na kterých není k nalezení kontakt na provozovatele. Tyto chybějící informace o provozovateli jsou společným znakem obchodů, které jsou rizikové.

 Využívat srovnávače cen- Pozor na umělé slevy. Nepodléhejte bez rozmyslu reklamám, které slibují slevy do výše osmdesáti procent. Než si výrobek objednáte, zkuste ho zadat do některého ze srovnávačů cen. Může se totiž stát, že jinde i bez slevy zaplatíte za stejný výrobek méně.

Podmínky nákupu – Jelikož se jedná o vánoční dárky, důležité je si před nákupem zjistit, zda bude možné případně zboží vrátit či vyměnit. Zjistěte si také, jak je dlouhá dodací lhůta, abyste se nedostali do situace, že zboží, které má sloužit jako dárek, dorazí až po Vánocích.

Preference dobírky- Pokud nakupujete v obchodě, se kterým nemáte žádnou zkušenost a máte obavy z možného podvodu, není nic jednoduššího než zvolit platbu dobírkou. Nákup je sice o něco dražší, ale pokud objednané zboží nedorazí, ušetříme peníze.

 

Projekt Spotřebitelské poradenství je dotován Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky. Do projektu se v roce 2018 zapojilo 22 poraden, které poskytují občanům informace ohledně spotřebitelské problematiky. Seznam poraden naleznete zde: http://www.obcanskeporadny.cz/spotrebitelske-poradenstvi/

jjjjj