Tisková zpráva AOP: S hledáním adekvátních sociálních služeb seniorům pomáhají občanské poradny. Problémem jsou nedostatečné kapacity, a to zejména v obecních zařízeních.
Na přijetí do domova pro seniory v zařízeních obcí, kde bývají pobyty o něco levnější, může senior čekat několik let. Míst je dlouhodobě nedostatek, a pokud si klient nemůže dovolit soukromé zařízení, nezbývá, než hledat náhradní řešení. Podle Hynka Kalvody, předsedy AOP, se na občanské poradny často obracejí rodinní příslušníci, kteří pečují o osobu seniorského věku a péči již s ohledem na zdravotní stav a náročnost přestávají zvládat. „Naším úkolem pak je vyhodnotit osobní i rodinnou situaci a s ohledem na finanční možnosti navrhnout vhodné řešení“, říká Kalvoda.
Pokud klient a jeho rodina potřebují řešit situaci rychle, nabízejí poradci na překlenovací období odlehčovací služby, jako jsou denní a týdenní stacionáře nebo pečovatelské služby. Rady poskytují též ohledně možnosti vyřízení a výše příspěvku na péči, příspěvku na mobilitu, vyřízení průkazu TP-ZTP, zapůjčení kompenzačních pomůcek od sociálních služeb, pronájmu zdravotní polohovací postele nebo servisu invalidních vozíků. S klienty také společně hledají způsoby výplaty důchodu či dlouhodobé ošetřovné. „Lepší než nic je alespoň zmírnění obtížné životní situace“, upozorňuje Kalvoda.
Ani přijetím klienta do pobytových zařízení nebo poskytováním terénních služeb práce občanských poraden nekončí. Seniorům či jejich rodinným příslušníkům poradci pomáhají orientovat se ve smlouvě uzavřené se zařízením sociálních služeb, zjišťovat, jaká jsou práva a povinnosti zařízení a klienta dle smlouvy. Pomáhají také při řešení neshod mezi zařízením a klientem. Není výjimkou, že si klienti stěžují na hrubost, netoleranci, ponižování, urážení ze strany personálu sociálních služeb a neochotu vedení se stížnostmi zabývat. Pracovníci občanských poraden zde mohou sehrát roli mediátora sporů a zklidnění vášní.
Jak ale upozorňuje Hynek Kalvoda, dalším palčivým problémem, který seniorskou skupinou klientů trápí, je osamělost. Občanskou poradnu v řadě případů navštěvují senioři, kteří se cítí osamělí a nemají ve svém okolí nikoho, s kým by mohli sdílet svůj čas. „Stává se, že takoví klienti navštěvují poradnu se zástupným problémem, ale během konzultace se postupně ukáže, že hlavním tématem je samota, říká Kalvoda a doplňuje: „Takové klienty pak upozorníme na možnost využití seniorských klubů a dalších aktivit určených pro seniory. V covidové době však bohužel i tyto možnosti bývají omezovány.“
Praha, 9.12.2021
Hynek Kalvoda,
Asociace občanských poraden
Sabinova 3
130 00 Praha 3
tel. 777 257 568
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.