Asociace občanských poraden je nástupnickou organizací Sdružení pro vybudování sítě občanských poraden, které bylo založené v roce 1997. Nyní AOP sdružuje 36 občanských poraden, jejich detašovaných pracovišť a kontaktních míst, celkem v 82 místech ČR, které ročně zodpoví přes na 79 tisíc dotazů v 18 oblastech.
Ani během pandemie koronaviru se občanské poradny nezavřely a dále nabízejí radu či pomoc těm, kdo si nejsou jisti svými právy a povinnostmi. „I když je všude cítit strach z nákazy, máme stále dost klientů, kteří potřebují poradit“, říká Hynek Kalvoda z Asociace občanských poraden. Ani zdaleka se přitom nejedná jen o potíže s dluhy a bydlením. V době, kdy stále více lidí nakupuje po internetu, se množí problémy související s ochranou spotřebitele.
O výsledcích měření finanční gramotnosti a spuštění Národního registruprojektů finančního vzdělávání dnes informovali zástupci Ministerstva financí. Za neziskový sektor se briefingu zúčastnil rovněž Hynek Kalvoda z Asociace občanských poraden, který pronesl řeč v rámci projektu spotřebitelské poradenství spolufinancovaného Ministerstvem průmyslu a obchodu. Ve svém vystoupení zdůraznil, že finanční gramotnost či vzdělávání je třeba propojit s gramotností právní. Zejména u mladých dospělých často vznikají závazky z neznalosti, kvůli které pak dochází k nesplnění povinností. Zejména u dohod o provedení práce je třeba vědět, kdy a co platí zaměstnanec a co naopak zaměstnavatel. Problémy ale vznikají i z neznalostí důsledků sankčního vyřazení z evidence Úřadu práce, povinnosti hlášení změn na zdravotních pojišťovnách, odpovědnosti za jízdu na černo nebo neplacení poplatků za svoz odpadu. Součástí finančního vzdělávání by proto mělo být i rozšiřování povědomí o existenci poraden, na které se klienti mohou obrátit v případě potřeby.
Za poskytnuté poradenství v občanských poradnách nikdy neplatíte. Poradenství je ve všech 18 oblastech
poskytováno zcela zdarma.
Pravidelně školení poradci
Pro naše poradce pravidelně pořádáme školení v aktuálních právních tématech. Poradci dále
dostávají metodickou podporu v jednotlivých oblastech poradenství a informační materiály.
Anonymita a diskrétnost
Klienti mohou své problémové situace konzultovat s poradci anonymně a nemusí udávat jakékoliv
osobní údaje. Pracovníci poradny jsou vždy vázáni mlčenlivostí.