Skip to main content

Tisková zpráva AOP: Pomoc při krachu dodavatelů a růstu cen energií poskytují i občanské poradny

Lži, nátlak a výhrůžky, vnucování dalších produktů, to jsou jen některé z nekalých praktik tzv. elektrošmejdů, se kterými se na občanské poradny obracejí podvedení klienti už několik let. Nyní k tomu přibyly i potíže v souvislosti s úpadkem některých energetických společností. Zejména starší lidé se v nastalé situaci špatně orientují. Trápí je nejistota, o dodavateli poslední instance slyší poprvé, situaci nerozumí, a pokud nemají někoho, kdo by jim poradil, přicházejí do poradny, kde jim pracovníci vysvětlí, jak mají postupovat.

„Kromě starších klientů řešíme i lidi z vyloučených lokalit, kteří jsou z principu spíše pasivní, a snáze se tak dostávají do větších problémů než je nutné“, říká Hynek Kalvoda, předseda AOP. „Po přechodu pod dodavatele poslední instance s přechodem k novému dodavateli otálejí, a tím mohou vysoké účty za energie zbytečně narůstat. Lidé slyšeli, že na změnu dodavatele mají půl roku, ale ve skutečnosti by měli jednat co nejrychleji. To je první rada, kterou jim můžeme dát“, dodává Kalvoda.

Tím to ale zdaleka nekončí. Lidé vystrašení rapidním zdražováním energií se mohou snadno stát obětí elektrošmejdů, kteří nastalou situaci zneužívají. V řadě případů se vydávají za zástupce regulačního úřadu a nutí klienty k rychlému uzavírání dalších smluv na základě nesrozumitelných ceníků. Pracovníci občanských poraden jim na základě dostupných informací, zejména z ERÚ, a dalších zdrojů pomáhají najít nejlepší řešení. Lidem, kteří se dostali touto situací do pro ně obtížných situací, členské občanské poradny radí v rámci projektu Spotřebitelské poradenství podpořeného Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR.

Nejasností a konkrétních problémů, které klienti v souvislosti s krachem Bohemia Energy řeší, je ale mnohem více. U některých odběratelů této společnosti bylo vyúčtování provedeno odhadem, nikoliv podle skutečnosti. Klienti obdrželi fakturu na doplatek a nyní se ho bojí uhradit a fakturaci následně reklamovat s doložením (vyfocením) skutečného stavu elektroměru, protože se domnívají, že zkrachovalá Bohemia Energy jim již peníze nevrátí.

Klientům, kteří nemají na úhradu vysokých záloh, v občanských poradnách vysvětlí, kam se mají obrátit s žádostí o pomoc, kdo může dávku získat, co musí doložit, případně jim pomohou vyplnit tiskopis "Prohlášení o sociálních a majetkových poměrech" a „Doklad o výši měsíčních příjmů“ pro úřady práce.  „Tak jako v jiných složitých životních situacích, pomáháme klientům zorientovat se v úředních postupech, aby získali maximum toho, na co mají nárok“, uzavírá Kalvoda.

2.12.2021

Kontakt:
Hynek Kalvoda,
Asociace občanských poraden
Sabinova 3
130 00 Praha 3
tel. 777 257 568
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

 

Projekt „spotřebitelské poradenství“ byl spolufinancován v rámci dotačního programu 1 Poskytování spotřebitelských poradenských a informačních služeb široké spotřebitelské veřejnosti s důrazem na seniory a další zvlášť zranitelné spotřebitele, prezentace zkušeností a dosažených výsledků v oblasti poradenství (s výjimkou dluhové problematiky), poskytnutý Ministerstvem Průmyslu a Obchodu ČR.