Skip to main content

Tisková zpráva AOP: Milostivé léto skončilo, občanské poradny nyní hodnotí, jak pomohlo při řešení dluhové krize

Akce Milostivé léto pomohla řadě dlužníků vystoupit z dluhové pasti. Občanské poradny od samého počátku informovaly veřejnost o jeho existenci a podmínkách této mimořádné oddlužovací akce. K vyřešení dluhové krize však jeho opakování nestačí, budou nutné další kroky.

Během Milostivého léta se občanské poradny obraceli lidé s dotazy, zda právě jejich dluh či věřitel pod akci spadá a jak mají v takovém případě postupovat. Jak upozorňuje Hynek Kalvoda, předseda výboru AOP, vedle příběhů se šťastným koncem v poradnách zaznamenali i neochotou exekutorů komunikovat, nebo komunikovat s velkým časovým zpožděním. „Aby klienti lhůtu pro výhodnější oddlužení nezmeškali, obraceli jsme se na exekutory jejich jménem sami, říká Kalvoda a doplňuje: „Pokud by se Milostivé léto mělo opakovat, pak je třeba doplnit lhůty pro exekutory.“

Třebaže Milostivé léto hodnotí Asociace občanských poraden kladně, nelze přehlédnout, že jej využil pouze zlomek, podmínky splňujících, dlužníků. Veřejnoprávní dluhy v exekuci má v Česku až tři sta tisíc lidí, celkový počet exekuovaných pak dosahuje až k tři čtvrtě milionu osob. Opakování Milostivého se stejnými nebo obdobnými parametry tento problém zjevně nevyřeší. „Skutečnou pomocí by bylo, kdyby se příště rozšířil okruh dluhů,“ upozorňuje Kalvoda. Potřebné by ale podle něj byly i další úpravy insolvenčního zákona, zejména pak zavedení tříletého oddlužení pro všechny, nikoli pouze pro vybrané skupiny.

Zaměřit se je třeba i na tak jednoduché věci, jako je přiblížení komunikace ze strany exekutorů a soudů běžným dlužníkům. Poradci se běžně setkávají s tím, že lidé nerozumí zasílaným písemnostem. Typicky třeba elektronický platební rozkaz je pro velkou část uživatelů zcela nesrozumitelný, neví, co komu, proč a jak zaplatit, nerozumí tomu, proč je zaslán současně návrh, ani že jde o návrh “z pera” věřitele, nikoliv “něco od soudu”. Právní pomoc je pro dlužníky často finančně nedostupná, a pokud je nenapadne vyhledat občanskou poradnu, rezignují a neudělají nic.

S dluhovou pastí souvisí také dlouho slibovaný zákon o dostupném bydlení. Finanční situace celé řady lidí se zhoršuje kvůli nemožnosti získat bydlení za rozumnou cenu. Bydlí v předražených nájmech, za které i s využitím dávek na bydlení vydají velkou část příjmu. Díky tomu se dále zadlužují, což umožňují snadno dostupné nebankovní půjčky. „Přestože nad jejich poskytovateli převzala kontrolu ČNB, v rámci poradenství se stále setkáváme s předluženými klienty, o jejichž solventnost či úvěruschopnost se nikdo nezajímal“, uzavírá Kalvoda.

 

12.4.2022

Kontakt:
Mgr. Hynek Kalvoda
Předseda výboru Asociace občanských poraden
Sabinova 3 Praha 3
Tel. 777 257 568
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.