Skip to main content

Tisková zpráva AOP: Vláda vyzývá všechny, kteří se dostali do potíží v souvislosti s vysokými cenami za energie, aby si sehnali informace a požádali o pomoc

Více lidí ohrožených energetickou chudobou, změkčení podmínek pro čerpání mimořádné okamžité pomoci, zvýšení příspěvku na bydlení a jeho dostupnost pro více lidí. Úřady práce řeší nával žádostí o sociální dávky, které musí individuálně posuzovat, což se odráží v dlouhých čekacích lhůtách. Podle klientů občanských poraden není výjimkou, že záležitosti, které dříve vyřídili na počkání nebo v řádu dní, nyní trvají týdny nebo i měsíce.

Prodleva s vyřízením dávky přitom může mít pro klienta závažné následky. Příspěvek na bydlení se upravuje podle příjmů a výdajů z předchozích měsíců, nereaguje tedy na okamžité změny. V případě, že z měsíce na měsíc prudce vzrostou například zálohy na energie, typicky jde o končící fixaci, klient je není schopný s pomocí dosavadního nízkého příspěvku uhradit. Pokud mu příspěvek není zvýšen neprodleně, nezvládne je platit a v takovém případě mu příspěvek zvýšen není.

Podle Hynka Kalvody, předsedy výboru AOP, je to začarovaný kruh: „Příspěvek na bydlení je určen lidem, kteří mají nízké příjmy a náklady na bydlení sami nezvládají platit. Když je neplatí, příspěvek nedostanou a spadají do dluhové pasti, před kterou je měl příspěvek ochránit.“ Občanské poradny se snaží urychlit vyřízení žádostí alespoň tím, že klientům pomáhají s vyplněním žádosti a jejím doplněním všemi potřebnými náležitostmi. Správně vyplněná žádost proceduru přece jen urychlí.

K zamítnutí žádosti o příspěvek na bydlení dochází nejen kvůli formálním nedostatkům žádosti, ale na vině může být i špatně vyplněná nájemní smlouva. Na jednu z poraden se obrátila klientka, které na Úřadu práce řekli, že by nárok na příspěvek měla, ale ve smlouvě má „pronájem“ což automaticky znamená, že nárok na příspěvek nemá. „Klientce pak v naší občanské poradně vysvětlili, že musí požádat o změnu smlouvy na nájem nebo podnájem místnosti, což jí umožnilo příspěvek získat,“ uvádí Kalvoda jeden příklad za všechny.

Podle nedávného průzkumu společnosti Edenred jsou tím nejpalčivějším problémem, kterého se domácnosti obávají v příštím roce, rostoucí ceny energií. Průzkum se konal na vzorku všech respondentů, netýkal jsem tedy jen nízkopříjmových skupin. Na druhém místě v obavách lidí jsou rostoucí ceny potravin, třetí náklady na dopravu a na čtvrtém pak náklady na bydlení. „Může se stát, že další růst cen zavede do sociálního systému mnohé nové domácnosti, které dosud dávky nepobíraly a zpočátku mohou mít problém v orientaci, na co mají nárok a jakou formou o příspěvky žádat. S ohledem na to, že dávková agenda MPSV je poměrně obsáhlá, vzroste na důležitosti role neziskových organizací, které se tématu věnují,“ říká Aneta Martišková, ředitelka firemních vztahů Edenredu.

Za první tři čtvrtletí letošního roku občanské poradny vyřídily celkem 55 961 dotazů a žádostí o pomoc. Dluhů, bydlení a problematiky sociálních dávek se týkala více než polovina z nich. „Vláda sice pomoc lidem v nouzi rozšiřuje, zvyšuje normativy a tím i příspěvek, díky pomalému jednání některých poboček Úřadů práce se však mnohdy taková snaha míjí účinkem. Kalvoda však uznává, že samotní úředníci jsou v tom nevinně: „Jsou přetížení a řešením není ani prodloužení úředních hodin. Je třeba hledat pružnější a efektivnější způsoby pomoci“.

 

20.12.2022

Kontakt:
Mgr. Hynek Kalvoda
Předseda výboru Asociace občanských poraden, z.s.
Sabinova 3
130 00 Praha 3
Tel. 777 257 568
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.