Skip to main content

Pozor na slevy po Vánocích

Po vánoční nákupní horečce přichází další. Povánoční výprodeje lákají oči zákazníků ze všech stran. Výlohy obchodů a webové stránky jsou přeplněny “výhodnými” akčními nabídkami. Pozor ale, aby sleva byla skutečně slevou.

Pokud patříte mezi pozornější spotřebitele, dost možná jste si už falešných slev či klamavých nabídek někdy všimli. Marketingová oddělení jsou stále kreativnější ve vymýšlení mazaných způsobů, jak zákazníky dostat do co nejmarnotratnějšího rozpoložení. Jak jim nenaletět?

Přestože zákon takzvané klamavé obchodní praktiky zakazuje, stále se k nim leckteré obchody uchylují. Prodejci často používají jen prázdná hesla na velkých cedulích ve výloze, aby na ně nalákali zákazníky. Spoléhají na to, že po příchodu do prodejny se lidé zaberou do výběru zboží tak, že si nevšimnou, že nakupují za ceny zcela běžné. Pokud neodpovídá cena uvedená na cenovce či v letáku té, která je vám namarkována u pokladny, trvejte na prodeji zboží za nižší cenu, nejedná-li se o zjevný omyl.

Pokud deklarovaná procentuální míra slevy opravdu odpovídá rozdílu mezi původní cenou a cenou po slevě, je nutné se ještě zaměřit na původní částku. Odpovídá realitě? Zkuste schválně na mobilním telefonu rychle ověřit cenu produktu v jiných obchodech. Možná budete překvapeni, jak si prodejci troufají ceny před slevou nadsazovat, a třeba i narazíte na výhodnější nabídku, díky které skutečně ušetříte.

Další metodou, jak technicky o cenách „nelhat“, ale přesto uvádět zákazníky v omyl, je hra s velikostí písma. Před obrovskými číslicemi najdete mravenčí „až“, před neuvěřitelně nízkými cenami zase „od“. Ve spodní části reklamních oznámení se často ukrývají celá souvětí obchodních podmínek, která výhody například omezují jen na určitý druh zboží nebo je podmiňují rozsahem nákupu.

Pokud se s falešnými nebo zkreslenými slevami setkáte, neváhejte se obrátit s podnětem na Českou obchodní inspekci, která může nepoctivým obchodníkům udělovat vysoké pokuty. Přispějete tím k vymýcení nekalých praktik.

Projekt Spotřebitelské poradenství je dotován Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky. Do projektu se v roce 2023 zapojilo 22 poraden, které poskytují občanům informace ohledně spotřebitelské problematiky. 


Kontakt:
Hynek Kalvoda
tel. 777 257 568
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.


Praha 12. prosince 2023

mpo logo

Tisková zpráva byla vydána v rámci projektu  „Spotřebitelské poradenství“ , který je spolufinancován v rámci dotačního programu Poskytování spotřebitelských poradenských a informačních služeb široké spotřebitelské veřejnosti s důrazem na seniory a další zvlášť zranitelné spotřebitele, prezentace zkušeností a dosažených výsledků v oblasti poradenství (s výjimkou dluhové problematiky),  Ministerstvem Průmyslu a Obchodu ČR.