Skip to main content

Tisková zpráva AOP z 21.7.2025: Občanské poradny: Ve všech sledovaných oblastech do došlo v prvním čtvrtletí roku 2025 k nárůstu dotazů

„V prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenaly občanské poradny nárůst dotazů oproti stejnému období v loňském roce ve všech sledovaných oblastech. Nejmarkantnější to bylo v dluhové problematice, kde naši poradci řešili 11 502 dotazů oproti 7366 z prvního čtvrtletí loňského roku,“ říká Hynek Kalvoda, předseda AOP.

 Výrazný nárůst počtu klientů řešící dluhovou problematiku souvisí s úpravou podmínek pro vstup do insolvenčního řízení, s čímž souvisí i zvýšený zájem o poskytování základních informací k procesu oddlužení i k aktuální podobě insolvenčního zákona včetně jeho novely. Přetrvává pomoc při vyplňování dotazníků a odpovídání na výzvy ze strany insolvenčních správců, zejména v případech, kdy klienti nejsou schopni sami odpovědi správně a srozumitelně formulovat.

Nejvíce zastoupenou oblastí v kategorii státní sociální podpora zůstává Příspěvek na bydlení, u kterého poradny zaznamenaly zvýšený zájem klientů o pomoc při vyplňování formulářů a ověřování nároku. Klienti se dále mnohdy na poradny obraceli s dotazy týkajícími se Příspěvku na živobytí, Mimořádné okamžité pomoci a Životního minima. Významnou část dotazů tvořily i žádosti o součinnost při podávání opravných prostředků v případech, kdy nebyla přiznána dávka Příspěvku na péči.

Invalidní důchody jsou i nadále nejvíce zastoupenou kategorií v oblasti sociálního zabezpečení. Klienti se na poradny nejčastěji obraceli s žádostmi o pomoc při podání námitek proti rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení o nepřiznání nebo snížení invalidního důchodu. Dále byly časté dotazy týkající se samotného podání žádosti o invalidní důchod a požadavky na zvýšení již přiznaného důchodu. Klienti se rovněž i dotazovali na nárok na vdovský důchod či se chtěli informovat na předdůchod.

V případě bydlení je nejčastěji poskytováno poradenství ve věci ukončení nájemního vztahu, a to jak z pohledu nájemců, tak pronajímatelů. Nájemci řeší především práva a povinnosti při ukončení nájmu, a to u smluv na dobu určitou i neurčitou. Velký nárůst byl v některých poradnách zaznamenán u témat týkajících se společenství vlastníků jednotek. Klienti se obracejí s dotazy na práva a povinnosti členů, výklad stanov, průběh schůzí či oprávněnost jednotlivých rozhodnutí výboru.

Nejčastější zakázky v rodinné problematice jsou stále návrhy na svěření do péče, na úpravu styku, návrhy na svěření do pěstounské péče a návrhy na rozvod manželství. Dotazy se dále týkaly jak návrhů na zvýšení či snížení výživného, tak i žádostí o první stanovení výživného. Výrazným trendem je nárůst poradenství ve věci výživného pro zletilé děti, které se stále častěji obrací na poradny v souvislosti se studiem či přerušením školy. Také bylo výrazně zastoupeno poradenství týkající se rozvodů.

V oblasti pracovně právních vztahů jsou v poradnách stále nejfrekventovanější dotazy na práva zaměstnanců. Většinou se jedná o ukončení pracovního poměru, vyplacení odstupného, pracovní úrazy či nemoc z povolání atd. Poslední dobou evidovaly některé poradny více klientek, které řešily návrat po rodičovské dovolené, kdy je zaměstnavatel už nechtěl zpět přijmout.

21.7.2025

Kontakt:
Hynek Kalvoda
Předseda výboru Asociace občanských poraden, z.s.
Sabinova 3
130 00 Praha 3
Tel. 777 257 568
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

Tisková zpráva Je vydána v rámci projektu „Rozvoj a medializace Asociace občanských poraden“  podpořeného Úřadem vlády České republiky z dotačního programu Podpora celostátních mezioborových sítí nestátních neziskových organizací 2025.