Představení zprávy "Poverty Watch 2025"
Dne 20. 10. 2025 proběhlo představení zprávy “Poverty Watch 2025”, které pořádala Charita Česká republika. Klíčovým tématem byla analýza chudoby v Česku, konkrétně se zaměřením na tři dílčí oblasti, a to:
-
příjmovou chudobu,
-
dostupné bydlení,
-
sociálně zdravotní faktory.
Příjmová chudoba
Organizace sdružené do Evropské sítě proti chudobě neboli EAPN pravidelně zpracovávají zprávu “Poverty Watch”, jež slouží především k informování populace o stavu chudoby. Jejím primárním účelem je tedy zviditelnění znevýhodněných skupin obyvatel, kterým se nedostává potřebné pomoci od státu.
Letošní zpráva se zaměřuje zejména na analýzu a realizaci opatření v boji proti chudobě, a to jednak na regionální i národní úrovni, jednak v evropském prostředí.
Podle výzkumu společnosti PAQ Research, jež použila upravený ukazatel evropsky srovnatelné příjmové chudoby, se na hranici chudoby nachází bezmála pětina české společnosti, což lze označit za evropský průměr. Mezi ohrožené skupiny obyvatel patří především nájemci s nižšími příjmy, senioři a matky samoživitelky.
Sociální vyloučení
S příjmovou chudobou úzce souvisí sociální vyloučení. Agentura pro sociální začleňování mapuje prostřednictvím “Indexu sociálního vyloučení” rozsah exkluze ohrožených skupin osob ze společnosti. Mezi klíčové indikátory patří především:
-
četnost pobírání sociálních dávek, jako je příspěvek na živobytí a příspěvek na bydlení,
-
množství osob, proti nimž je vedeno exekuční řízení,
-
počet nezaměstnaných osob vedených úřady práce,
-
množství dětí, které předčasně opouští systém povinného vzdělávání.
Zpráva “Poverty Watch” dospěla k závěru, že mezi lety 2023 až 2024 došlo ke zvýšení sociální exkluze, a to především v důsledku negativní sociální a finanční situace vyloučených, resp. ohrožených, skupin osob.
Doporučení k řešení příjmové chudoby a sociálního vyloučení
Členské organizace EAPN se svou analýzou obsahující nejen statistická data, ale rovněž doporučení k možným opatřením a strategiím, snaží přispět k efektivnímu řešení příjmové chudoby a sociální exkluze na národní i evropské úrovni, konkrétně ve spolupráci s Evropskou sítí proti chudobě.
Mezi klíčová doporučení EAPN patří zejména:
-
efektivnější spolupráce na úrovni státního a neziskového sektoru,
-
správné nastavení priorit na základě průběžného monitoringu společenských problémů a ohrožených skupin, konkrétně na úrovni jednotlivých krajů a okresů,
-
sdílení zjištěných dat mezi jednotlivými resorty ministerstev, konkrétně za účelem zajištění vzájemné koordinace,
-
zohlednění aktuálních systémových problémů v reakci na průběžná data,
-
zapojování rizikových skupin, resp. peer pracovníků či klíčových osobností z jednotlivých komunit, do strategického plánování,
-
konkrétnost jednotlivých opatření s ohledem na rizikové skupiny,
-
financování z jiných než evropských zdrojů (EU) za současného vytváření nových příležitostí sloužících k postupnému začleňování exkludovaných osob,
-
mapování dlouhodobých výsledků aplikace opatření,
-
vnější i vnitřní kontrola plnění stanovených cílů,
-
reakce na efektivitu stanovených opatření prostřednictvím legislativních změn.
Podstatným aspektem pro správnou aplikaci doporučení je především definice a uznání příjmové chudoby, jakožto možné příčiny sociálního vyloučení.
Rok 2025 přináší s ohledem na aktuálnost sledovaných údajů týkajících se příjmové chudoby úpravu “Strategie sociálního začleňování pro roky 2021 - 2030”, s níž úzce souvisí tvorba “Akčního plánu” na období od roku 2027 do roku 2030. Oba dokumenty mají představovat vodítko pro vládní orgány, do jakých sociálních oblastí by měly být ve větší míře poskytovány státní i evropské finanční prostředky.
Nedostatek dostupného bydlení
Příjmová chudoba má svůj vznik mimo jiné rovněž ve vysokých nákladech na bydlení. Nicméně nejedná se o následek finanční negramotnosti společnosti, nýbrž systémové selhání. Dle výsledků zprávy “Poverty Watch” činí náklady na bydlení každé desáté české domácnosti přes 40 %, přičemž za udržitelný stav se považuje 25 - 30 %.
EAPN společně s Iniciativou Za bydlení shledávají nedostatky v novém zákoně o podpoře bydlení, jež má, jakožto systémové řešení nedostupného bydlení, nabýt účinnosti od 1. ledna 2026. Zákon o podpoře bydlení má přinést jednak rozšíření cílových skupin, konkrétně s ohledem na statistická data, jednak prodloužení maximální podpůrčí doby ze 2 let na 3 roky. Nicméně nová právní úprava již nereflektuje faktickou prevenci ztráty bydlení a současně obsahuje nedostatečné vymezení ohrožených skupin osob, které by však mělo mít za účelem dosažení plné efektivity širší charakter.
Dluhová problematika
Sociální vyloučení souvisí rovněž s dluhovou problematikou. Pro osoby, jež se nachází v exekuci, insolvenci či dluhové pasti by měl být zaveden funkční dávkový systém. Mezi klíčová doporučení EAPN patří:
-
správné nastavení dávkového systému, ideálně za použití cenové mapy v jednotlivých regionech,
-
zohlednění srážek ze mzdy v souvislosti s trvající exekucí nebo insolvencí, a to již při výpočtu sociální dávky,
-
poskytování finanční pomoci i osobám, kterým sociální vyloučení teprve hrozí,
-
snížení státní represe (tvrdosti dávkového systému) při nesplnění některé z podmínek pobírání dávky.
Zdravotní péče
Systémové nedostatky lze spatřovat rovněž v dostupnosti zdravotní péče, a to zejména s ohledem na malé množství odborníků věnujících se oblasti duševního zdraví, s důrazem na děti a dospívající osoby.
Jako doporučení může sloužit vzájemná kooperace vzdělávacího systému, pedagogických pracovníků, psychologů, psychiatrů a dalších odborníků, kteří se mohou v dané oblasti angažovat.